Mijn lees autobiografie
Ik ben vroeger veel voor gelezen. Mijn vader las me namelijk
altijd vlak voor het slapen gaan voor. Eerst las hij boeken zoals “dikkie dik”,
“pluk van de petten flat” en “wie heeft er op mijn kop gepoept” maar later las
hij meestal voor uit “Pinkeltje”.
Wat ik nou precies van die boeken vond ben ik vergeten en
mijn ouders weten het ook niet meer. Dat is ook best logisch want ja het is nu
al wel ongeveer 10 jaar geleden dat ze mij voorlazen.
Naast dat mijn ouders veel voorlazen heb ik ook heel veel
cd’s gedraaid in mijn jeugd voornamelijk liedjes van Kinderen voor Kinderen
maar ook elk jaar als Sinterklaas maar een beetje in zicht kwam heb ik die cd’s zo vaak gedraaid dat mijn ouders er helemaal gek van werden.
Toen ging ik naar de baischool ik werd voortaan niet meer
voor gelezen door mijn ouders. Maar de leerkracht las wel voor. Wat er in het
begin van mijn school periode werd voorgelezen weet ik echt niet meer maar in
groep acht en groep zeven werden boeken zoals "De jongen in de gestreepte pyjama" en "Achtste groepers huilen niet' voorgelezen. Het zijn geen boeken die ik zelf
snel zal kiezen maar ze waren wel mooi.
Daarnaast leerde ik lezen voortaan kon ik dus ook zelf
boeken lezen het begon met boeken zoals "maan roos vis" maar beetje bij beetje
werden het steeds moeilijkere boeken. De boeken "Dofje Weerwolfje" en "Harry
Potter" heb ik veel gelezen aan het eind van mijn basisschooltijd. Al hou ik
eigenlijk niet zo lezen, ik heb die boeken dus ook nooit vrijwillig gelezen. Ik
hou niet van lezen omdat ik zeer sloom lees, voordat ik eenmaal door het begin
heen ben (wat meestal erg saai is) ben ik zo dagen verder. Daarnaast speel ik
veel liever gitaar of kijk ik films in mijn vrije tijd.
Toen ging ik naar het voortgezet onderwijs. Ik hield toen
nog steeds niet van lezen en heb dus ook in die tijd niet veel boeken
vrijwillig gelezen. Al ben ik wel in de zomervakanties 1 a 2 gaan lezen boeken
gelezen. Dat waren dan boeken van Dan
Brown of boeken van de serie “De Hungergames”. Ik las juist die boeken omdat ze
spannend waren en er veel actie in zat, die eigenschappen spraken me dan ook
aan. Net zoals op de basisschool. Daarentegen hield ik helemaal niet van
historische of romantische boeken. Maar dat is gewoon een kwestie van smaak, k
kan niet echt zeggen waarom ik daar niet van hou.
Nu, al zit ik in de bovenbouw en niet meer in de onderbouw, is er niet veel veranderd. Maar dat kan ook komen omdat
ik nu pas twee weken in de bovenbouw zit.
Al met al schat ik dat mijn leesniveau drie is. Ja ik hou
niet zo van lezen en mijn kijk op de leeslijst is daarom ook niet heel positief
maar als het moet, lees ik wel. Ik denk dat ik dus best eenvoudige literaire
romans kan lezen.
Daarnaast kan ik me wel vinden in de meeste leerling- en
boekkenmerken. Zoals het punt: “Is geïnteresseerd in onderwerpen die spelen in
de wereld van volwassenen” en “Vindt het interessant om te horen wat
klasgenoten van een boek vinden en er samen over te discussiëren”
Hoi Willemijn,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een mooie lap tekst geschreven! Op het eerste gezicht ziet het er keurig uit, goed gewerkt met alinea's zodat het verhaal er zeer overzichtelijk uitziet en het meer aanspreekt om te lezen. Ook heb je je netjes aan de regels gehouden en je leesautobiografie in verhaalvorm geschreven. Je bent duidelijk geweest in je verhaal, over wat je gelezen hebt en wat je mooi en niet mooi vond. Als je dit leest is het vrij duidelijk hoe je over lezen denkt en welke boeken je graag leest.
Ik heb ook nog wat tips voor je:
Als je klaar bent met een tekst, lees hem dan nog een keer goed door! Je hebt veel typefouten gemaakt en sommige zinnen zijn helemaal door elkaar gehusseld. Bijvoorbeeld: 'Al ben ik wel in de zomervakanties 1 a 2 gaan lezen boeken gelezen.' Dat moet zijn: 'Al heb ik in de zomervakanties wel 1 a 2 boeken gelezen.'
Let ook op de komma's en punten. Soms laat je een zin veel te lang doorgaan zonder een komma of een punt. Dit maakt je verhaal onduidelijk en verwarrend. Bijvoorbeeld in alinea 2, een zin van 3 regels lang zonder een komma/punt. Dit had ook gekund:
'Naast dat mijn ouders veel voorlazen heb ik ook heel veel cd’s gedraaid in mijn jeugd. Voornamelijk liedjes van Kinderen voor Kinderen, maar ook elk jaar als Sinterklaas maar een beetje in zicht kwam een Sinterklaas cd. Ik heb die cd’s zo vaak gedraaid dat mijn ouders er helemaal gek van werden.'
Laat ook de 'al' en 'ja' weg. Je schrijft het op zoals je het zou zeggen, maar dat maakt het een beetje slordig. 'Al hou ik eigenlijk niet zo van lezen, ik heb die boeken nooit vrijwillig gelezen.' Kan ook dit zijn:'Maar eigenlijk houd ik niet zo van lezen, ik heb die boeken ook nooit vrijwillig gelezen.' Het zijn kleine woordjes die vaak totaal overbodig zijn.
Dit waren de hoofdpunten, hopelijk heb je er wat aan en let je er voortaan een beetje op!
Groetjes Lara
Dag Willemijn,
BeantwoordenVerwijderenJe werk is netjes in alinea's verdeelt en overzichtelijk, al mis ik wel wat tussenkopjes.
De tekst die je hebt geschreven is inhoudelijk prima in orde en naar maten de tekst vordert gebruik je meer argumenten, waardoor de tekst beter wordt.
Zodra ik kritisch ga kijken, zie ik al gauw een struikelblok; de interpunctie. De tweede alinea bestaat uit maar één zin! Soms kun je ook beter een komma voor een punt vervangen. Probeer niet te veel in spreektaal te schrijven, daardoor vermijdt je overbodige woorden. Let ook op je werkwoordspelling, want je schrijft steeds 'ik hou'. Cijfers kun je betre uitschrijven.
Ik weet dat je dyslexie hebt, maar lees je tekst dan nog een keer kritisch of laat iemand ernaar kijken. Eén ding heb ik inhoudelijk op je tekst aan te merken. In de derde en vierde alinea gaat het over je basisschool. Zet die in chronologische volgorde, want nu ga je van 'groep acht' naar 'toen ik leerde lezen'.
De tekst was in houdelijk goed, maar je hebt veel schrijffouten gemaakt.
Groeten,
Eva Mulckhuijse